20, 21 en 22 mei 2025 | Evenementenhal Gorinchem

Verhaar Omega BV

Stuurrooster

Product delen:

Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp

Beschrijving

Stuurroosters kunnen worden ingezet als hoofd- en als hulp- of noodvoortstuwing en worden elektrisch, hydraulisch of door middel van een dieselmotor aangedreven. Geïnstalleerd in een vlakke bodem of een horizontaal deel van de romp, kunnen stuurroosters de manoeuvreerbaarheid van een schip aanzienlijk verbeteren. Tevens kunnen deze systemen, in noodsituaties, als (hoofd)voortstuwing worden ingezet (thuisbrengertje).

Speciaal voor binnenvaartschepen met een extreem geringe diepgang in combinatie met een beperkte inbouwruimte aan boord, worden Verhaar Omega’s stuurroosters aanbevolen als een nog compacter alternatief voor de Kanaalboegschroef. Bovenal is het stuurrooster bij uitstek geschikt bij het verbouwen van bestaande schepen.

Verhaar Omega’s stuurrooster beschikt over een geïntegreerde horizontale impeller, die water onder het schip oppompt en naar binnen perst door een instroomkanaal in één zijde (voor- of achterzijde) van het apparaat. Eenmaal in dit kanaal, wordt de waterstroom door een 180° bochtstuk afgebogen naar de andere zijde (achter respectievelijk voorzijde), waar zich het uitstroomkanaal bevindt.

Het uitstroomkanaal heeft een neerwaarts gericht rooster, dat 360° rechtsom of linksom draaibaar is. Aangezien het rooster is voorzien van lamellen, die zijdelings onder een hoek staan, kan de stuwkracht nauwkeurig naar de gewenste zijde worden gericht. De stuwkracht kracht op zich is afhankelijk van het toerental van de aandrijfas. Het stuurroostersysteem is leverbaar in een bereik van 50kW tot 662kW.

Het Verhaar Omega stuurrooster is opgebouwd uit twee afzonderlijke aandrijfsystemen: één voor de propeller en een tweede voor het roterende uitstroomrooster.

Contactinformatie

Stuur ons een bericht

Scroll naar top