Bij het lossen en reinigen van een schip komt restlading (restanten van de lading) vrij. De overslaginstallatie (ladingontvanger), de verlader/schipper en de ontvangstinstallatie hebben allemaal verantwoordelijkheden en verplichtingen om deze restlading op de juiste manier te verwijderen. In een losverklaring wordt vanaf het lossen vastlegt wie welke stappen hiervoor heeft ondernomen en aan welke eisen er moet worden voldaan na het lossen van de lading.
Wie is er verantwoordelijk?
Volgens het Scheepsafvalstoffenverdrag is de ladingontvanger verplicht om een losverklaring af te geven. De ladingontvanger is verantwoordelijk voor het reinigen van het schip in het geval van droge lading. Bij vloeibare lading ligt de verantwoordelijkheid bij de verlader; de opdrachtgever.
De losverklaring is er voor de droge lading en voor de tankvaart en bestaat uit drie delen; een deel voor de overslaginstallatie, een voor schipper en een voor de ontvangstinstallatie. Dit zijn de drie partijen die meestal betrokken zijn bij het invullen van een losverklaring. Soms zijn dit alleen de overslaginstallatie en de schipper.
Wat biedt de digitale losverklaring?
zie www.edectool.com