20, 21 en 22 mei 2025 | Evenementenhal Gorinchem

NIEUWSBRIEF

Altijd op de hoogte van het laatste nieuws rondom Maritime Industry? Schrijf u dan in voor de nieuwsbrief.

RINA past regels voor scheepsclassificatie aan: impact op binnenvaart

Vanaf 1 januari 2025 heeft de classificatie-instantie RINA haar regels voor schepen herzien, met belangrijke consequenties voor de binnenvaart in de Benelux. De aanpassingen richten zich op verbeterde veiligheid en duurzaamheid, met updates die variëren van dual-class procedures tot nieuwe normen voor motoromstandigheden en brandstofleidingsystemen. De nadruk ligt op wereldwijde naleving van internationale maritieme standaarden, wat bijdraagt aan zowel operationele efficiëntie als milieubescherming. Deze veranderingen markeren een belangrijke stap voorwaarts in de technologische vooruitgang binnen de sector, waarbij ook specifieke eisen voor alternatieve brandstoffen en polar-class schepen zijn opgenomen. De impact van deze aanpassingen zal voelbaar zijn in de gehele maritieme sector, maar vooral binnen de binnenvaart, waar veiligheid en duurzaamheid cruciaal zijn.

Inhoudsopgave

Zes cruciale wijzigingen in classificatieregels

De herziene regelgeving van RINA omvat aanpassingen in zes essentiële onderdelen. Een belangrijke wijziging betreft de introductie van nieuwe procedures voor dual-class toewijzing en pre-approved ontwerpen. Voor de binnenvaart zijn vooral de nieuwe vereisten voor cofferdams die drinkwatertanks scheiden van gevaarlijke stoffen van belang, evenals de verduidelijkte lasstandaarden. Op het gebied van voortstuwing zijn er nieuwe normen geïntroduceerd voor omgevingscondities en motortestprocedures.

RINA Services op Maritime Industry 2025:

Meer weten over RINA Services, en wat ze voor u kunnen betekenen? Bezoek ze tijdens Maritime Industry 2025, op Stand E19!

Focus op alternatieve brandstoffen

Een belangrijk aspect van de nieuwe regelgeving is de uitbreiding van classificatienotaties voor alternatieve brandstoffen. RINA heeft specifieke vereisten opgesteld voor methyl- en ethylalcohol brandstofleidingsystemen, met bijzondere aandacht voor toxiciteitsrisico’s. Daarnaast zijn er nieuwe standaarden geïntroduceerd voor verbrandingsmotoren die gebruikmaken van biobrandstoffen. De notaties LNG READY en NH3 FUELLED READY zijn uitgebreid om ook brandstofcellen te omvatten.

Versterkte veiligheidsmaatregelen

De nieuwe regelgeving legt sterke nadruk op verbeterde veiligheidsprotocollen. Er zijn nieuwe NDT (Non-Destructive Testing) vereisten geïntroduceerd en de regels voor gegoten staal en koperlegeringspropellers zijn geactualiseerd. Deze aanpassingen zijn specifiek gericht op het verhogen van de operationele veiligheid en betrouwbaarheid van binnenvaartschepen. De wijzigingen weerspiegelen RINA’s toewijding aan het verbeteren van veiligheid en technologische vooruitgang in de maritieme sector.

Bronvermelding

Meer weten?

Heeft u vragen over dit artikel of wilt u meer informatie? Neem dan contact op met Lotte via lotte.vanes@easyfairs.com of telefonisch op +31 (0)6 31 988 045! Ook voor vragen over deelname aan Maritime Industry, of uw bezoek aan dé vakbeurs voor de binnenvaart staan wij u graag te woord! 

Lotte van Es

Accountmanager

Scroll naar top